Arbetsområde ordklasser v. 35-37
Vecka 35:
Måndag24/8
40 min
Börja med substantiv. Delas in i numerus, genus, kasus och form. Gå igenom detta noga! Läsa och arbeta i häftet.
Tisdag 25/8
40 min
Fortsätta med substantiv.
Onsdag 26/8
40 min
Adjektiv/Adverb. Läsa och arbeta i häftet.
Torsdag 27/8
30 min
Börja med "Kort kjol".
Halvklass
Mån/Tors
Verb - Temaformer och tempus. Genomgång. Arbeta i häftet.
Vecka 36:
Måndag 31/8
40 min
Gå igenom allt från förra veckan.Några frågetecken? Börja med Pronomen. Vi går igenom. Arbeta i häftet.
Tisdag 1/9
40 min
PronomenLäs och arbeta i häftet. Studera formerna NOGA! DE/DEM - bland annat.
Onsdag 2/9
40 min
Prepositioner, konjunktioner, räkneord, interjektioner. Läs och arbeta i häftet.
Torsdag 3/9
30 min
Läxförhör 1 ”Kort kjol”. Sid. 5-52.
Gör klart allt som du inte är klar med. Rätta allt ni hittills har gjort.
Halvklass
Mån/Tors
Gör klart allt som du inte är klar med. Rätta allt ni hittills har gjort.
Vecka 37:
Måndag 7/9
40 min
ÖVA till provet. Gå igenom det som är oklart. Datorer bokade om ni vill träna på dem.
Tisdag 8/9
40 min
Öva till provet – jag tar foto med 65C. Annette är med.
Onsdag 9/9
40 min
Prov ordklasser
Torsdag 10/9
30 min
Läsa Kort kjol eller jag läser ”En sång för en fjäril”
Halvklass
Mån/Tors
Texter.
Målen med arbetet:
Mål att sträva mot:
– utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,
– utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan,
– genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall
- kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator,
– ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.
Vad jag bedömer:
· Hur väl du har tillägnat dig reglerna som gäller för ordklasserna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar