fredag 15 januari 2010

Svenska 95E

Hej!

Min hotmailadress/msn är: marina125@hotmail.com

Uppgifterna till Rätt och Orätt:

1. Vad gör Sophie, Hans och Christl så osjälviskt utan att sätta sin egen säkerthet och sitt liv främst? Visa hur det framgår med hjälp av texten. Exempelvis: Sophie säger till städerskorna att inte ta bort det som står på väggarna (Ner med Hitler) eftersom det står där för att folk ska kunna läsa det. Det var det knappt några som vågade uttala sig om - fick Gestapo reda på det var döden antagligen ett faktum...

2. Vad hade advokaten, domaren, prästen och fångvaktarna kunnat göra för att hjälpa Sophie, Hans och Christl? Exempelvis: Advoktaden hade kunnat försvara dem - kunnat tagit hjälp av andra för att få stöd. I många andra länder fanns det motståndare till Hitler som han hade kunnat använda sig av. Fångvaktarna kanske hade kunnat råkat tappa cellnyckeln.... OSV.

Jag har bokat nomaderna måndag och tisdag. Vi kommer inte att följa planeringen ritkigt eftersom bloggen/dagboken kommer ta lite mer tid tror jag. Den ska vara färdig på tisdag - då har ni två lektioner på er samt måndagsklassen har halvklasstimmen också... Om inte den tider räcker måste ni göra klart det hemma (jag tror att 80 minuter kommer räcka + 40 ni som är halvklass på måndag).

Onsdag - friluftsdag!

Torsdag kommer vi att påbörja arbetet med de nationella proven - de har nämligen kommit!!! Vi kommer att börja med muntliga proven redan nästa måndag -(halvklasstimmen). Jag berättar för er hur det går till samt hjälper er in i det. Så jaga inte upp er - det finns ingen anledning till det. Anledning till att vi gör dem nu är för att vi ska ha alla svenska nationella prov klara innan sportlovet så ni slipper tänka på dem mer och stressas över lovet. Då är det liksom över. Innan påsklovet gör vi det vi inte har hunnit med så att målen för årskursen uppnås. Efter påsklovet gör vi det som saknas - uppgifter där jag kommer bedöma er och komplettera till era slutbetyg. Sen är det klart. Och som det ser ut nu är det ingen som riskerar att inte nå godkänt i svenska. Bevara det så!

Börja läs era böcker - de kommer ta ganska mycket av er tid tror jag. Glöm för guds skull inte bort att skriva text och tanke till det ni läser! 20 stycken inlägg där ni reflekterar över något textstycke. Det ska lämnas in i samband med redovisningen, som är vecka 7. (Efter bloggtexten är det inget mer att jobba hemma med, förutom författaren/boken).

Här kommer författararbetet igen - så ni inte behöver gå så långt tillbaka i tiden.

Vi arbetar efter strävansmålen att möta skönlitteratur och författarskap från olika tider och i skilda former från Sverige, Norden och andra delar av världen, samt utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift.

Arbetsordning
Du väler en av författarna nedan - du får redan nu möjlighet att fundera kring vilken författare du vill läsa. När du har valt skriver du upp författare och bok på min lista. OBS! Efter detta är ett byte inte längre möjligt.

Du läser boken och skriver sammanlagt 20 stycken text och tanke och lämnar in skriftligt, gärna dataskrivet.

Du förbereder en presentation av din författare, där du berättar om denne som person och som författare. Någon typ av media ska ingå, till exempel power point, ljud, bild etc.

Du läser upp ett stycke för klassen som du anser visar på författarens stil i språket.

Bedömningsinriktning
Jag kommer att bedöma din förmåga att uttrycka åsikter om författaren samt vilka känslor du tycker att han/hon förmedlar.
Jag kommer att bedöma din förmåga att medvetet reflektera över författarens stil och bokens innehåll (text och tanke samt uppläsningen).
Jag kommer att bedöma din förmåga att förmedla dina kunskaper muntligt till andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar